tisdag 17 november 2009

Tackelknytning inför helgen!

Jag har det så himla bra att jag (förhoppningsvis) ska ner till Öresund och fiska med Thomas och Holger på Vandia kommande veckoslut (vindprognoserna just nu ser inte bra ut). På fredag åker jag med Länsstyrelsens fiskeförening, med rutinerade rävar som Lars "Bergskäddan" Molander och Ragnar "Göskungen" Lagergren.
På lördag har jag chartrat hela båten för Kungsbacka Sportfiskeklubbs räkning. Vi chartrar Vandia en gång på våren och en gång på hösten, där vårturen innebär klubbmästerskap i havsfiske (min blygsamhet förbjuder mig att berätta vem som vann denna prestigefyllda tävling i våras), medan höstturen brukar vara mer inriktad på rödspätta. Vårturen 4/4 bjöd bland annat på gassande sol, stiltje, 7 koljor över kilot och vitling upp till 780gr, så jag har inte direkt haft några svårigheter med att få in anmälningar till lördagens resa...
På måndagens juniorverksamhet var det tackelbindning på schemat, och Isola var där och såg till så att de som ska med på lördag har riktiga tackel. Havsfisket i Öresund är en utmärkt inkörsport för sportfiskeintresserade juniorer och vi försöker alltid få med de juniorer som är "självgående" på detta fiske. Det är relativt enkelt fiske och det nappar oftast bra. Man är ju ett gäng på båten, så det händer alltid något. Skulle någon av de yngre juniorerna ändå tappa orken ett tag räcker det oftast med att Thomas och Holger serverar en korv med bröd. Efter detta brukar ett varv runt båten för att titta i fångstlådorna vara tillräckligt för att fiskelusten ska komma tillbaka!

Räkna med flitig rapportering till helgen!
/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar