söndag 11 juli 2010

Nytt bra pigghajår!?

Det har sista veckorna kommit in en hel del rapporter om bra pigghajfångster från flera håll. Från Måseskär har flera välkända havsfiskare rapporterat om hajar upp till 6,4kg och häromdagen fick vi en rapport om bra hajfiske kring Stora Pölsan, med en toppfisk på fina 7,1kg! Alla hajar returneras självklart, och det finns ett maximimått på 100cm.

2009 stoppades nästan allt yrkesfiske efter pigghaj och höstfisket kring våra hemmavatten runt Nidingen/Fladen var det absolut bästa vi upplevt av alla de år vi fiskat därute. Som alla år var det mycket haj, men 2009 var det ovanligt många och inte minst väldigt mycket stor fisk. Fisket fick stor genomslagskraft i media, och det talades om att totalfreda pigghajen, trots redan bra satta restriktioner mot oss sportfiskare med en fångstbegränsning på max 1 haj/person/dag. Vi rekommenderade hullinglöst och 100-procentigt Catch & Release-fiske när folk ringde oss för tips i höstas, och det fina fisket fortsatte hela hösten.

Som vi skrivit innan är det givetvis inte möjligt att tala om en trend efter bara ett bra år, men om även 2010 visar sig bli ett ovanligt bra hajår (det är ju redan valår...) så kan det innebära att det stoppade yrkesfisket omedelbart visat sig ge resultat. Det stora antalet hajar som en yrkesfiskare tar i sin trål på en dag fångar kanske inte en sportfiskare under hela sin livstid, och då brukar de flesta vi känner köra 100% Catch & Release!
Därför är det tråkigt att som sportfiskare se syner som på fotot ovan. Bilden tog jag förra torsdagen på Göteborgs fiskauktion. Fiskebåten Ingun, som jag tror ofta ligger och trålar i de västra delarna av Norska Rännan, hade ställt ut 4 lådor med totalt över 100kg vitrocka. Ingen ville bjuda på lådan då det är mer eller mindre omöjligt att sälja till kund, men till slut bjöd en grossist bottenpriset 5kr/kg och köpte alla lådorna. Med moms och auktionsavgift pratar vi alltså 600-700kr för hela rubbet, kanske 20-30 vitrockor, som kommer att bli vingklippta och förmodligen väldigt svårsålda.
Personligen värderar jag en enda spöfångad vitrocka till kanske några tusen kronor, och då skulle jag givetvis endast behålla den om det var frågan om ett svenskt rekord som måste vägas i hamn. Tragiskt, med tanke på hur mycket glädje dessa 600-700kr istället skulle skänka oss sportfiskare!

Som fiskhandlare sedan 10 år, varav deltid/sommarjobb under mina snart 5 år som student, får jag ibland en undran från fiskevänner hur det kommer sig att jag som sportfiskare, fiskevårdare och biolog indirekt kan jobba för "den onda sidan" :-) Det är väl egentligen en ren slump, men det har åtminstone bidragit till en mycket bra insyn i yrkesfiskets värld.


Ibland kan jag dock inte hålla min biologiska ådra utanför och fälla en kommentar när kunder exempelvis säger:
- Tonfisken ser fin ut!?
- Javisst, svarar jag, den är utrotningshotad så passa på!!
Det är alltid värt min chefs hårda blick och kundens stammande! ;-)

Sportfiskehälsningar
Markus

4 kommentarer:

  1. Jag ställde visst den frågan tror jag :)

    Skulle vara intressant att höra din teori som biolog och yrkesfiskarspion om det totala försvinnandet av klassisk matfisk inomskärs (torsk, bleka, rödspätta osv osv).
    När jag träffar på nån yrkesfiskare brukar jag jämt tjöta lite på dom och jag har alltid svårt att bemöta deras argument med "vi fiskar ju inte inomskärs.. sälen bla bla bla".

    SvaraRadera
  2. Yrkesfiskarna har ju delvis rätt... De fiskar inte inomskärs...längre. Av just den orsaken att fisken är borta. Det var förra generationerna yrkesfiskare som tog den fisken. Dagens fiskare ligger däremot och pressar utomskärsbestånden till en populationsstorlek som är så liten att den inte tillåts sprida sig inomskärs.

    /Jocke

    SvaraRadera
  3. Ja det är väl så enkelt, men tycker dom borde hitta en fristad längre in. Mat verkar det finnas gott om (sill osv).

    SvaraRadera
  4. Inomskärsbestånden var förmodligen genetiskt unika och anpassade till kustnära leverne, vilket troligtvis inte utomskärsbestånden är. Det kan kanske bildas nya bestånd inomskärs i.o.m. att det inte fiskas där, men det kommer nog att ta sin tid... och med den fiskeripolitik som vi har idag så kommer de säkert att fiskas upp direkt när/om en stabil population etablerat sig.
    "Inomsärs-torsken har återhämtat sig - nu släpper vi på fisket igen"

    SvaraRadera