måndag 8 november 2010

Söndagens grymma hajfiske:

Ja, vilken dag det blev! På samma ställe som vi hittade de stora hajarna förra måndagen hade vi under söndagen ett fantastiskt fiske. Det högg precis hela tiden och det är svårt att föreställa sig hur mycket haj som måste simma därnere.

Alex har fiskat haj en gång tidigare och hade ett "standard-pb" på kanske 3kg, medan det var svärfar Hans första hajfiske. Redan under första driften var det gott om fina hajar över 4kg, så jag hoppades att de bägge skulle få varsin över magiska 5kg, alltså registrerad storfisk, vilket de klarade med bravur...

Hans satte ribban högt när han efter någon halvtimma bordade en 5,9-kilos i samma minut som jag fick en på 5,3kg. Lite kalabalik innan den ena hajen fick vila utanför båten i vår stora håv tills allt var fotat och klart med den andra hajen. Kort därefter fick även Alex en haj över 5kg. Succé!
Vi hade stämt träff med Mattias och pappa Håkan som körde ut från Åsa. De blev lite sena och jag stressade upp dem en aning med ett sms om att alla på Isolabåten hade fått fisk över 5kg redan innan de kommit ut :-)Mattias ville mer än något knäcka 5-kilosgränsen... Hans pb var 4,8kg, men han hade aldrig fiskat på "vårat ställe".

Väl ute visade det sig att svärfar Hans och Mattias pappa Håkan kände varandra väl, så det blev givetvis lite gnabb och pikar båtarna emellan under dagen. Vi fiskade nära ihop hela dagen, vilket alltid är trevligt ute på havet.
Precis som vi hade far och son Jonsson ett riktigt bra fiske med många över 5kg och Mattias kunde skriva in ett nytt pb på fina 6,0kg! Stort grattis (och tack för bilderna)!

Allra mest spännande blev det när jag fick ett kanonhugg på en drift ute på 50m. Botten kändes fortfarande lite stenig och intressant och jag var först lite osäker på om det inte var ett bottennapp, men efter lite pumpande började jag få med mig botten upp... Jag misstänkte länge att det var en sten eller liknande, men började snart känna lite härliga gungningar i spöt. Storfisk!?

Emellanåt brukar man felkroka pigghajar, men detta tycker jag själv att man alltid märker ganska snabbt. Vanligtvis sker detta då man missar ett mothugg och man istället hakar i en fisk när man lyfter tacklet. Pigghajens oerhört slagiga och knyckiga fight brukar ändå alltid avslöja sig, men nu var det inte en enda sådan knyck!
Precis som när Magnus efter en lång fight tappade en jättefisk i Langesund förra året gick jag nu och hoppades på en marulk eller kanske en liten håkäring :-)

Även Mattias och Håkan följde fighten, medan Hans och Alex stod beredda med stora håven. Döm av min besvikelse när en stor pigghaj kommer upp - krokad i ena ryggfenan! Den hade väl inte riktigt fattat vad som hände och bara försökt simma vidare... Annars är detta en stor del av charmen med havsfiske - nästan vad som helst kan hugga!
Dagen fortsatte i stor stil med massor av fisk över 4kg. Alex höjde sitt pb flera gånger och nöjde sig slutligen med en bjässe på 6,2kg! Tilläggas skall att vi fick 2 eller 3 hajar som vi vägde till 5,0kg, men som vi inte kommer att anmäla till storfiskregistreringen då en viss sjögång helt enkelt gav en liten osäkerhet under vägningen. Huvudanledningen med fisketuren var givetvis inte att få så många registrerade storfiskar som möjligt, så vi nöjde oss med att "regga" de säkra fiskarna för statistikens skull.
Givetvis släpptes alla hajar tillbaka och användandet av en hullinglös krok (och givetvis enkelkrokstackel när det är så mycket haj på plats) gör återutsättningen väldigt smidig.
Vi bestämde oss för att fiska till kl 15 och med dagens sista haj slog Hans till med dagens största - 6,4kg!! Hyfsad fisk för att vara första hajfisket... :-)

I övrigt fick vi torsk och mindre kungsfisk. En kille i en annan båt fick haj på 5,3+5,7kg, så det var minst sagt hett därute igår!!