tisdag 11 september 2012

Kummel!!

Foto: Frederic Kullin
Det var faktiskt först och främst för kummelfisket som Magnus bokade Frederic och hans båt M/S Gotland för ett år sedan. Det har varit en riktig drömfisk för oss i många år och otaliga gånger har vi skämtat om att det är en kummel på kroken i Langesund, där vi ju faktiskt tog 5 kumlar - om än väldigt små - på ett pass för några år sedan.
Eller ja... Mats och Magnus drog 5 fiskar medan jag halvt i upplösningstillstånd blev utan :-)
Då rörde det sig om mindre fiskar, men i Frederics hemmavatten utanför Fröya är det stor fisk. Riktigt stor fisk...
Det blåsiga vädret var dock ett stort orosmoment och vi var lite osäkra på tajmingen. Förvisso rapporterade Frederic om att han börjat få lite kummel, men vi hoppades såklart att några av oss skulle få några fina fiskar, gärna över 5kg. Det skulle visa sig att det inte var några problem... :-)

Frederic tacklar ett tandemtackel med hel makrill. Jobbigast var att Frederic "beordrade" att kummeln gärna skulle få tugga en 10-15 sekunder innan man nitade till. Nerverna var därför på utsidan den första timmen, när kummelns brutala hugg nästan skakade spöt ur handen på en...
Faktum var att flera på båten fick både två och tre kumlar innan jag fick min första! Jag såg en "Langesundare" i repris framför mig, men det hela löste sig bra då fisket var galet bra och vi fick alla fisk över 6,2kg!
Foto: Frederic Kullin

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar