onsdag 20 februari 2013

Rockafiske onsdag - och mer filmklipp!

Magnus kunde inte hålla sig utan sticker upp till Gullmarn för fiske idag onsdag. Han får sällskap bland annat av Petter från team Peanuts, vars blogg ni hittar i vår länklista. Team Peanuts var för övrigt några av pionjärerna när det gäller varfiske i fjordsystemet runt Orust. Tills dess att grabbarna börjar fångstrapportera kan ni roa er med ytterligare en catch & release-film på en av våra rockor.

Jag vill också slå ett slag för mitt lilla avkroknings-kit som fungerat ypperligt (det blev dock lite trångt på avkrokningsmattan när Rickard och Mattias bände upp varsin rocka samtidigt...). Rockorna är givetvis inte särskilt intresserade av att ligga på en hård, kall och skrovlig is. Ett litet hopfällbart sittunderlag som tar väldigt lite utrymme blev en perfekt avkrokningsmatta. Tillhörande kåsa, från Västkuststiftelsen även den, används till att skopa vatten över rockorna (se filmklippet). Är det minusgrader ska man ha klart för sig att fiskens ögon och slemskikt skadas VÄLDIGT snabbt. I söndags var det för övrigt plusgrader.
Det roliga var att min karpsäck (till höger på bilden) kom till användning också. Den ingår i mitt standard-kit som jag ofta har i en liten väska med allt väsentligt, såsom kroklossare, vågar, måttband, tång/kniv och kameraväskan. Vid intressanta hugg (typ gäddfiske, när kompis drillar något spännande etc.) tar jag helt enkelt alltid med mig väskan till hålet för att snabbt kunna hantera fisken. Nu var det också så kul att precis när Mattias lyfter sin rocka börjar Rickard drilla rocka 20 meter bort (rockan är omisskännligt tung, oftast helt utan knyckar). Vad göra? Jo, snabbt "säcka" Mattias rocka under isen för att hjälpa Rickard med sin första rocka någonsin. Smidigt värre.

/Mackan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar