torsdag 5 september 2013

Riktat tungafiske gav resultat

Igår kväll bestämde jag mig för att köra ett riktat fiskepass efter tunga, inspirerad av våra norska vänners fantastiska resultat den senaste tiden.
Väl ute kändes det som att leta efter en nål i en höstack men hemma får man som bekant ingen fisk. Efter en knapp timmes spaning upptäckte jag en tunga precis framför fötterna. Snabbt på med en liten daggmask för att sedan placera agnet alldeles intill munnen på fisken. En viktig detalj som norrmännen poängterar är att man skall släcka ner ljuset när agnet ligger på sin plats för att inte störa tungan. Sagt och gjort, ljuset stängdes av och jag gav fisken 20 sekunder på sig att ta innan jag försiktig lös igen. Masken var borta och det enda som syntes var de två självlysande pärlorna ovanför kroken. Lyfte försiktig spöt och kände tyngden från fisken, ett snabbt mothugg senare och fisken var krokad.

I samma ögonblick som fisken kom upp i ytan insåg jag att håven var glömd hemma. Trots detta så gick det hela vägen och jag kunde landa fisken med handen efter en del kalabalik i ytan.
Fisken vägde 330 gr och var 30 cm lång och efter ett par bilder fick den simma tillbaka. Utöver tungan syntes två små piggvarar, simpor, tånglake och havsöring till.


330 gr & 30 cm 


Metoden för att hitta tungorna är i princip densamma som när vi kikfiskar piggvar, skillnaden med att kikfiska tunga är att fisket sker i mörkret och att man går med vadare och lyser med en lampa ner i kikaren.


Jag vill rikta ett stort tack till vår norska kompis Andreas Naeristorp och hans fiskevänner som har bidragit med en mängd värdefull information om detta fisket.
På länken nedan har de sammanställt den kunskap de fått om fisket såhär långt och delar med sig av flera olika tips och saker man ska tänka på.

http://fiskeblogg.blogspot.no/2013/09/en-maned-i-tung-tungerus-and-counting.html 

/Mattias

3 kommentarer:

  1. Grattis Mattias till en fantastisk fångst! Du är dessutom ett föredöme genom att dela med dig av fångstmetoden utan en massa hemlighetsmakeri. Det inspiererar oss andra som satt och tittade på TV eller låg och sov när du drog denna välförtjänta fisk. Hoppas att mina gamla vadare håller tätt nu när jag också borde ge mig ut....Hälsar Micael på Confidence

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Grattis! En riktig drömart!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket Micael. Att dela med sig och hjälpa sina fiskekompisar att lyckas är väldigt kul. Oftast har man ju igen det när man själv behöver tips eller hjälp med något. Läckande vadare vet jag precis hur det känns efter den kvällen...;)

    Tack Patrik. Verkligen!

    /Mattias

    SvaraRadera