tisdag 1 oktober 2013

Magisk kväll!

Efter att ha varit ute 2 kvällspass utan att ha sett någon tunga fick jag äntligen till ett fiske med vår tungaexpert Mattias och vilket fiske det blev.
Vi träffades 19,45 och gick tillsammans ner till fiskeplatsen.
Vi han inte mer än att komma ut i vattnet innan Mattias hojtar till och vill visa ett stort tungaavtryck i botten.
Medans jag står och beundrar avtrycket hör jag att Mattias går upp i falsett en bit bort.
Han har hittat en och den är större än de andra han sett under sina pass efter denna magiska och annorlunda plattfisk.
Då den börjat att simma släpper Mattias snabbt på den och den hugger direkt.
Mattias missar mothugget och eftersom jag nu är på plats så lät han mig göra ett försök då jag inte fått någon tidigare.
Fisken tog min maskagnade krok direkt och snart hördes två jubel i bukten.
Efter att vi vägt, mätt och fotograferat fisken fick den självklart simma tillbaks igen.

570g till en lycklig fångstman
Oerhört fräckt utseende!
Nu följde en riktig bonanza då vi såg fisk i ett och jag som var helnöjd lät Mattias fiska på resten.
6 st av 7 fiskar som fiskades på hugg och dessutom såg vi ytterliggare 4 st som var lite mindre.
Alla fiskar sattes tillbaka efter fångst.
Sista fisken hittade Mattias när vi var på väg hemmåt och den var av lite bättre kaliber.
När den hugg hördes ytterliggare 2 jubel i mörkret då detta var nytt pers för Mattias.
460g och nytt pers
Skall man jämföra med våra norska vänner som får kilos fisk i parti och minut så är våra fiskar rätt små men vad gör det :-)
Detta är ett oerhört spännande och nagelbitande fiske då de flesta av fiskarna är svåra att locka till hugg och ofta skräms iväg av ljuset. Stort tack till Mattias för grym guidning! //Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar